Surrealismus je dnes pro mnoho lidí spojen s politickým systémem své doby. Skutečnost, že je však též prostoupen okultními myšlenkami, je dnes často přehlížena i historiky umění.
Kniha, kterou nyní dostáváte do rukou, se zabývá vlivem magie na profilaci významných uměleckých hnutí. Vliv okultních věd překračuje rámec všeobecných proklamací – esoterické nauky jsou srdcem těchto hnutí. Zřetelná pozornost základních tezí surrealismu je detekovatelná přímo ve vlivu radikálních mágů 19. století, jakým byl například Eliphas Lévi, jehož dílo Dogme et rituel de la haute magie (Dogma a magie vysoké magie) z roku 1856 bylo mezi ideology surrealismu všeobecně známo. Znal ho i duchovní otec a zakladatel surrealismu André Breton. Myšlenkami magie byli prodchnuti jak mnozí surrealisté, tak i jejich předchůdci, ať již to byl Vasilij Kandinskij se svou teosofií, nebo se jednalo o černou magii Salvatora Dalího y Domenech, alchymii Pabla Picassa, šamanismus Maxe Ernsta či Leonory Carringtonové.
Co se týče místa zrodu této knihy, Británie, surrealismus se zde etabloval až po roce 1930. Něco ve vzduchu však viselo již před tím – vždyť jeden z téměř neznámých britských malířů, Austin Osman Spare, již ve dvacátých letech dotáhl k dokonalosti techniku výtvarného automatismu, s níž se jinak experimentovalo až o desetiletí poté. Autorka knihy přesvědčivě dokazuje, že magie a filozofie surrealismu jsou často vzájemně zaměnitelné. Surrealismus a magie bude vzrušujícím čtivem jak pro historiky umění, tak pro zájemce o okultní nauky. Umělci sami – a pro malíře to bude platit obzvláště – v knize naleznou živoucího průvodce fascinujícím světem vnitřními zákony řízené obrazotvornosti.